W ciągu kilku ostatnich lat koncern Forda próbuje zachęcić do zainwestowania naszych ciężko zarobionych pieniędzy w samochody wyposażone w silniki EcoBoost. I trzeba przyznać, że robi to całkiem przekonująco – na całym świecie sprzedano już bowiem kilkanaście milionów pojazdów wyposażonych w tę właśnie technologię. Silniki te wprowadzone zostały do masowej produkcji już 10 lat temu i od tamtej pory zdążyły zdobyć sporą popularność. Praktycznie każdy model Forda posiada opcję zakupową wyposażoną właśnie w ten typ jednostki napędowej. Co więc jest w nich takiego szczególnego lub zaskakującego i czym, tak właściwie, wyróżniają się one na tle innych technologicznych nowinek?

EcoBoost – silnik ekonomiczny oraz ekologiczny

Czym są silniki EcoBoost? Najprościej rzecz ujmując – jest to gama silników, która w udany sposób łączy turbosprężarkę niskiej bezwładności z bezpośrednim wtryskiem paliwa w sposób, który gwarantuje maksymalne wykorzystanie paliwa bez utraty nawet odrobiny z mocy silnika. Ale to, co naprawdę wyróżnia jednostki EcoBoost to ich wpływ na ekologię. Samochody Forda wyposażone w tę technologię emitują znacznie mniej dwutlenku węgla do atmosfery niż pojazdy konkurencyjnych firm.

Co to oznacza w praktyce? Dzięki nowatorskiemu zastosowaniu wtrysku paliwa, mamy pewność, że nasz Ford zużywa minimalną ilość benzyny. Każda kropla paliwa jest odmierzona z zegarmistrzowską wręcz precyzją i wtryskiwana bezpośrednio do komory spalania. To wyjątkowo efektywne rozwiązanie sprawia, że silniki EcoBoost mogą pracować w systemie Lean-Burn. Z kolei turbosprężarka użyta w konstrukcji tych jednostek napędowych umożliwia błyskawiczną reakcję na naciśnięcie pedału nawet podczas niskich obrotów silnika. Połączenie tych dwóch elementów gwarantuje nam niskie zużycie paliwa bez negatywnego działania na osiągi pojazdu.

Innowacje i myśl techniczna

Wydawać by się mogło, że silnik o takiej mocy to jednostka ciężka i zajmująca wiele miejsca pod maską. W tym przypadku, nie ma chyba bardziej błędnej opinii. Silniki EcoBoost produkowane są w myśl idei downsizingu. Są lżejsze, mniejsze a także wyposażone w sporo rozwiązań technologicznych, których próżno szukać gdzie indziej. Inżynierom pracującym nad konstrukcją 1 litrowego, a więc najsłynniejszego, silnika tej technologii udało się uzyskać jednostkę o wadze 97 kilogramów i rozmiarze nie przekraczającym wymiarów kartki formatu A4, co, trzeba przyznać, jest sporym wyczynem.

Blok silnika wykonany jest z szarego żeliwa, natomiast głowica zaprojektowana została z aluminium. Za bezpośredni wtrysk paliwa odpowiedzialne są trzy umieszczone pionowo wtryskiwacze. Za obniżenie temperatury gazów wylotowych odpowiada zintegrowany kolektor. Silnik wykorzystuje także system zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, dzięki czemu następuje obniżenie emisji spalin. Silnik wyposażony jest także w innowacyjną konstrukcję koła zamachowego, która pozwala na redukcję drgań.

Zaczęło się w Detroit

Pomysł stworzenia nowych, innowacyjnych jednostek benzynowych wykiełkował w roku 2008. to właśnie wtedy, Ford Motor Company, ogłosił swoje prace nad nowoczesną technologią, która miała pozwolić na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i zużywać znacznie mniej paliwa. Do produkcji, silniki te trafiły już rok później. Pierwsze modele EcoBoost miały pojemność 2 litrów, a ich najsłynniejszego przedstawiciela – silnik 1-litrowy – zaczęto produkować dopiero w roku 2012.

Ryzyko było spore. Mała pojemności i stosunkowa niewielka ilość cylindrów nie wzbudziła zaufania motoryzacyjnych ekspertów. Obawiano się (jak się okazało, niesłusznie) nierównej pracy, złego braku wyważenia i głośności – cech, które zazwyczaj towarzyszą niewielkim jednostkom napędowym. Jednak rosnące ceny paliw oraz coraz bardziej wyśrubowane normy oraz obostrzenia dotyczące norm emisji spalin przekonały zarząd koncernu do kontynuowania prac nad nowymi rozwiązaniami.

Czy się opłacało? O tym niech zaświadczą liczby. W ciągu pięciu pierwszych lat wyprodukowano prawie 3 mln silników EcoBoost, po kolejnych dwóch, po światowych drogach jeździło już 5 mln pojazdów wyposażonych w tę innowacyjną technologię.
Możliwości nowych silników Forda zostały także wielokrotnie docenione na międzynarodowych forach ekspertów – EcoBoost o pojemności 1 litra został już kilkukrotnie nagrodzony tytułem „International Engine of the Year”. W kategorii „Najlepszy silnik do pojemności 1 litra” nie miał sobie równych, nagrodę zdobył aż 6 razy! Tryumfy święcił również w takich kategoriach, jak: „Najlepszy nowy silnik”, „Zwycięstwo w klasyfikacji generalnej” oraz „Najlepszy silnik o mocy do 150 KM„.

Bilans zalet i wad

Użytkownicy samochodów Forda z silnikami EcoBoost chwalą sobie przede bardzo dobrą dynamikę w trakcie jazdy, doskonałą elastyczność oraz, spowodowane szybkim osiąganiem temperatury roboczej, niskie zużycie paliwa. Nie sposób również przecenić wysokiej kultury pracy oraz harmonijnie rozwijanej mocy i prędkości silnika. Na pochwałę zasługuje udana, praktycznie bezawaryjna i bezproblemowa w trakcie jazdy konstrukcja. Pasek rozrządu, z którym można przejechać 240 000 kilometrów również można wpisać na listę wielu zalet tego typu jednostek napędowych.

Najczęstsze awarie silników EcoBoost

Oczywiście zdarzają się i awarie. Tego nie sposób uniknąć. Jednak, zgodnie z opinią mechaników zajmujących się serwisowaniem Fordów, większość z nich wynika z błędnej lub zaniechanej konserwacji silnika oraz licznych zaniedbań serwisowych. Niezbędne jest więc stosowanie rekomendowanego przez producenta oleju silnikowego (zgodnie z zaleceniami należy go wymieniać co 10 lub 15 km). Koniecznie należy także pamiętać o regularnej wymianie filtra paliwa, uchroni to przed zanieczyszczeniami wtryskiwaczy.

Kierowcy uskarżają się także na awaryjność turbosprężarki. I tutaj, niestety, winę ponoszą użytkownicy pojazdów. Złe traktowanie silnika (np. niechłodzenie po skończonej jeździe), zanieczyszczenia przepuszczone przez filtr powietrza lub niewłaściwy poziom oleju silnikowego. A to tylko kilka z najczęstszych zaniedbań kierowców.

Na uwagę zasługuje jednak fakt, że silniki oparte o technologię EcoBoost należą do jednych z najmniej awaryjnych spośród wszystkich downsizingowych jednostek napędowych,

Dla kogo Ford z EcoBoost?

Kupno Forda EcoBoost jest zdecydowanie warte rozważenia. Technologia ta jest wyjątkowym połączeniem efektywności silnika, małego zużycia paliwa i ekologiczności. Pozwala na równoczesne zwiększenie osiągów silnika oraz szybkości bez znaczącego wzrostu zużycia paliwa. Zdobywcę wielu nagród, silnik o pojemności 1 litra, znajdziemy obecnie w następujących wariantach:

  • 85 km,
  • 100 km,
  • 125 km oraz
  • 140 km.,

Wyposażono w niego takie modele, jak: Ford Fiesta, Focus, Mondeo, B-max, C-Max lub EcoSport.

EcoBoost to także trzycylindrowa jednostka 1,5 l (o mocy 150 i 180 km) oraz czterocylindrowe silniki o pojemnościach 1,5 i 2,3 litra. Poza Europą produkowane są również samochody wyposażone w jednostki napędowe 2,7 i 3,5 litrowe. Największy i najpotężniejszy silnik 3,5 litra o mocy 600 km) znajduje się między innymi pod maską najnowszego Forda GT.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.